فتوسل پرده ای یا نقطه ای، کدامیک را بخریم؟

فتوسل پرده ای یا نقطه ای، کدامیک را بخریم؟

فتوسل یا چشمی آسانسور یک قطعه ایمنی است که وجود هر مانع و یا مسافری را در ورودی آسانسور تشخیص می دهد و تا زمان وجود مانع، از بسته شدن درب آسانسور جلوگیری میکند...

مقدمه

فتوسل یا چشمی آسانسور یک قطعه ایمنی است که وجود هر مانع و یا مسافری را در ورودی آسانسور تشخیص می دهد و تا زمان وجود مانع، از بسته شدن درب آسانسور جلوگیری میکند.

فتوسل در واقع یک سنسور است که به صورت فرستنده و گیرنده در دو طرف درب آسانسور نصب می شود. پرتوهای نوری از سمت فرستنده به گیرنده ارسال می شود و در صورت قطع این پرتو ها توسط مانع و عدم دریافت پرتو توسط گیرنده، فتوسل متوجه وجود مانع می شود و با استفاده از یک قطعه الکترونیک بنام رله به درب آسانسور فرمان می دهد که بسته نشود.

در آسانسورها از دو نوع فتوسل استفاده می شود:

الف) فتوسل نقطه ای

ب) فتوسل پرده ای

الف) فتوسل نقطه ای

همان طور که از نام این نوع فتوسل مشخص است پرتو (شعاع) های نوری صرفا از یک نقطه توسط چشمی فرستنده به طور مستقیم به سوی چشمی گیرنده ارسال می شود. اگر مانع در مسیر این پرتو قرار بگیرد سنسور تشخیص می هد و اگر مانع، قدری بالا یا پایین تر باشد فتوسل نقطه ای قادر به تشخیص این مانع نخواهد بود.

چشمی های فرستنده و گیرنده فتوسل نقطه ای در واقع ال ای دی های مادون قرمز هستند که داخل یک بدنه فلزی استوانه ای قرار گرفته اند. محل نصب فتوسل نقطه ای به صورت استاندارد در ارتفاع ۶۰ تا ۷۰ سانتی از کف کابین می‌باشد. در محل نصب این چشمی ها در بدنه کابین لازم است سوراخی به قطر 10 میلیمتر با دریل ایجاد شود.

فتوسل نقطه ای دارای دو مدل تک و دو کانال می باشد. تفاوت چشمی نقطه ای تک و دو کانال را میتوانید در مقاله ای با عنوان "فتوسل نقطه ای تک کانال و دو کانال چه فرقی با هم دارند؟" در همین سایت بخوانید.

ب) فتوسل پرده ای

عملکرد این فتوسل همانند فتوسل نقطه ای است با این تفاوت که چشمی های فرستنده و گیرنده از کف تا سقف ورودی درب آسانسور قرار میگیرند و پرتوهای نوری کل درب آسانسور را پوشش می دهند. به طوری که مانع یا اعضای بدن مسافر از هر نقطه ای وارد آسانسور شوند مانع از بسته شدن درب می شود. بهمین خاطر احتمال گیر کردن بین درب آسانسور به صفر می رسد. دقت تشخیص این فتوسل خیلی بیشتر از فتوسل نقطه ای می باشد.

چشمی های فرستنده و گیرنده فتوسل پرده ای در واقع ال ای دی های مادون قرمز هستند که بر روی بردهای الکترونیک مونتاژ شده اند. این بردهای الکترونیک در داخل تیغه آلومینیومی مشکی رنگ قرار گرفته اند. این تیغه های مشکی رنگ بین لته درب و بدنه کابین نصب می شوند. با توجه به سطح مقطع تیغه های فتوسل که در دو مدل B و A عرضه می شود لازم است فاصله ای به میزان حدود 11 میلیمتر بین لته و بدنه کابین برای این تیغه ها در نظر گرفته شود. عمق لازم برای جانمایی فتوسل بین لته و کابین در مدل B، 40 میلیمتر و در مدل A، 25 میلیمتر می باشد.

نتیجه گیری

فتوسل نقطه ای از فتوسل پرده ای ارزان تر است. بهمین خاطر کارفرمایان بیشتر تمایل دارند از فتوسل نقطه ای استفاده کنند. همان طور که در بالا اشاره شد در فتوسل نقطه ای حتما لازم است مانع دقیقا در یک نقطه خاص قرار بگیرد تا مانع بسته شدن درب کابین آسانسور شود.

در مکان های پر تردد و همچنین مکان هایی که بانوان باردار، سالمندان و کودکان تردد دارند توصیه می شود از فتوسل پرده ای استفاده شود که دقت خیلی بالاتری نسبت به فتوسل نقطه ای دارد.